Skip to main content

Att välja en SEO byrå i Stockholm kan vara en svår uppgift. Det finns en uppsjö av digitala marknadsföringsbyråer. Det kan därför vara en snårig djungel att sig igenom om man inte vet vad som gäller.

Oroa dig inte! I den här artikeln kommer du att få lära dig vad du ska tänka på, hur du ska välja en byrå som passar dina mål och vad du ska se upp för längs vägen.

1:Definiera dina SEO-mål

Oavsett vilken SEO-byrå i Stockholm du väljer, se till att du är tydlig med vilka resultat du förväntar dig. Kontakta inte en SEO-byrå med vaga mål som till exempel, att öka webbtrafik.

För att undvika tvetydighet bör du och ditt team beskriva och definiera exakt vad ni hoppas uppnå med SEO. Vill du öka försäljningen genom att rangordna för vissa sökord? Kämpar du för att synas på första sidan i Googles sökresultat? Har du en hög bounce-rate eller vill du öka din konverteringsfrekvens? Föredrar du att ha en bred målgrupp eller en mindre publik som spenderar mer tid i genomsnitt på din webbplats? Söker du egentligen efter hjälp med att bygga ett social-media följe, skapa sponsrat innehåll eller andra tjänster som går utöver traditionell SEO?

Det är viktigt att du och din byrå är på samma sida när det gäller nyckeltal (KPI: er). KPI: er är mått som kan tillämpas på många sätt inom SEO. Allt beror på dina affärsmål och typ av verksamhet. Vi har idag tillgång till en enorm mängd data som gör att man lätt går vilse och börjar spåra fel KPI: er. Det innebär också att du behöver ett SEO-företag som vet vilka mätvärden som är mest relevant för era mål. SEO-byrån ska sedan ha förmågan att kan koka ner den informationen till något konkret och lättöverskådligt, som du och ditt team kan förstå.

Titta på vilka tjänster varje byrå erbjuder. Vem av dem överensstämmer med dina mål? Det kommer att hjälpa dig att begränsa din sökning och vägleda dig till vilka byråer som passar ditt företags behov.

 

2: Hur man granskar en SEO-byrå

Kan SEO-byrån backa upp sina påstående? För det behöver du opartiska åsikter om SEO-byrån. Det finns massor av data som du behöver undersöka, till exempel.

  • Recensioner.
  • Fallstudier.
  • Kundutlåtanden.

Läs dem alla, och börja med de senaste. Det kan ge insikter om SEO-byrån håller sig uppdaterad om de senaste  SEO-trenderna.

Du bör inte välja en SEO-byrå baserat på hur väl de rankas på sökmotorer. De bästa byråerna har vanligtvis redan många långsiktiga kunder. De är ofta alltför upptagna med att optimera webbplatser för dessa kunder, för att hinna spendera tid på sina egna webbplatser.

Det är bara SEO-byråer som behöver nya kunder som kommer att bry sig om att rankas för bästa ”SEO-företag i Stockholm”. Detta gäller även andra sökord, som ”Bästa SEO-tjänster Stockholm”

Det bästa sättet att hitta en bra SEO-byrå är genom word-of-mouth. I stället för att använda Google, fråga personer i din professionella cirkel vilken byrå de skulle rekommendera eller använda. Det kan också vara bra att fråga andra företag som inte är i din bransch. De kommer ofta rekommendera någon de redan har erfarenhet av att arbeta med.

 

3: Identifiera strategier SEO-byrån använder

För att få en uppfattning om hur effektiv en byrå är, be om att få några av deras lyckade SEO-resultat och hur de lyckades med det. De kommer förmodligen inte att kunna ge dig specifika detaljer på grund av kundsekretess, men de kan säkert visa någon form av bevis på hur bra de är på sitt jobb. Detta är för att professionella SEO-byråer, vanligtvis spårar och mäter kampanjresultat. Detta gör det möjligt för dem att förfina och finslipa sina strategier tills de uppnår optimala processer som levererar resultat.

De bästa SEO-måtten som bör spåras är:

  • Rankningar
  • Leads och försäljning
  • Organisk trafik
  • Rangordning av nyckelord
  • Bakåtlänkar
  • Avvisningsfrekvens
  • Sidor per session
  • Genomsnittlig inläsningstid för sidor
  • Organisk Klickfrekvens (CTR)

 

Var tydlig om din budget

Innan du anlitar en SEO-byrå i Stockholm bör du överväga din budget. Hur mycket har du råd att spendera? Vi kan alla vara överens om att budgeten är en viktig faktor är man väljer en SEO-byrå. Du måste fråga om ett SEO-paket som faller innanför din budget. Men kom ihåg att det finns risker med billiga SEO-byråer. Om de inte följer Googles riktlinjer på rätt sätt kan de skada ditt varumärkes rykte och med ådra dig ett Google-straff på din webbplats.

 

Projektledning

Att anlita en SEO-byrå är en långsiktig relation. Därför bör SEO-byrån ha en tydlig ide och plan för hur de vill gå vidare med onboarding processen. Det är din möjlighet att få kontakt med hela teamet och lära känna de inblandade. Det är en sak att ställa frågor via telefon eller e-post i inledningsfasen, men det är helt annorlunda att möta teamet.

Detta för att se till att alla stakeholders är på samma sida från första början, vilket sparar tid och resurser. Dessutom är det den delen där byrån kommer att gå igenom sin taktik och varför de använder specifika taktiker. Det är också nu tiden för projektets omfattning fastställs, som leveranstider.  Det är även nu kanaler för kommunikation etableras och man får en tydligare förståelse för hur projektet ska hanteras av de två parterna. Det visar också SEO-byråns inställning till ditt företag som kund.  På så sätt får du ett bättre hum om alla som är involverade.

 

Vad man ska se upp för!

SEO-garantier

Det är en sak att visa positiva resultat men det är en helt annan att garantera specifika resultat. Var misstänksam om en SEO byrå  ger garantier. Det går inte att förutsäga en webbplats rankning på SERP:n.

 

Fyndpriser

Prissättning är naturligtvis viktigt när det gäller SEO-tjänster och du bör alltid ha en budget men var försiktig så att du inte fokuserar för mycket på prissättning. SEO-marknadsföring är ett tids och arbetskrävande insats, och du vill se till att du får ut värdet för dina pengar. En SEO byrå i Stockholm som erbjuder superbilliga priser brukar nästan alltid underleverera. De har oftast bara en copy-paste taktik som förmodligen inte kommer att gynna din specifika affärsmodell.

 

Man kontrollerar inte referenser

Kontrollera alltid byråernas referenser! Be byrån som du vill jobba med om tre företags kontaktuppgifter så att du personligen kan fråga dem vad deras erfarenhet var av att arbeta med den specifika byrån.