Skip to main content

Lokal sökmotoroptimering är den gren av SEO som fokuserar på att optimera en webbplats så att den syns på lokala sökresultat.  Efter att ha analyserat användares beteende kom Google fram till att många användare söker resultat från sitt närområde. Upp till 46% av alla sökningar på Google har lokala avsikter som gym och restauranger. Det är av den anledningen företag bör satsa på lokal SEO i Stockholm!

Varför är lokal SEO i Stockholm är viktigt?

Googles algoritmer inkluderar en närhetsfaktorer. Det betyder att Google tar hänsyn till din plats när  din sökning görs och har ett lokalt nyckelord  som ”restaurang” (en fråga med lokal avsikt). Detta händer även när sökaren inte inkluderar ett stadsnamn eller ”nära mig” i sin sökning.

Lokal sökning har funnits i många år men har tidigare varit begränsat, på grund av att förr användes mestadels stationära datorer. Med den senaste tidens ökning av mobilt internet har mobilsökningar exploderat, vilket har gjort att lokal SEO har blivit enormt viktig för företag som betjänar kunder lokalt. Ifall  du gör din lokala SEO i Stockholm på rätt sätt, kan det hjälpa  användare att hitta information om ditt företag snabbt och enkelt, vilket gör att de är ett steg närmare en transaktion och du ett steg närmare försäljning.

Vad är Google Snack Pack?

Google Snack Pack är den fiffigt placerade rutan högst upp i ditt lokala sökresultat. Rutan Snack Pack visar de 3 bästa lokala företagen som är mest relevanta för en sökning. Där står plats, beskrivning och kontaktinformation. Det är inte en del av traditionella SEO organiska resultat. Att få ditt företag i Googles snackpack är avgörande för att på riktigt kunna ta del av den trafiken.

Det säger till användare, ”Hej, dessa företag har det du letar efter” Det är ett gott intyg, eftersom Google verkligen ogillar att dela irrelevant information.

Snack pack säkerställer att användare hittar något relevant, både när det gäller nyckelorden och deras närhet. Enligt en Moz studie går cirka 33% av klicken till de lokala ”snack pack ” när det är en lokal sök intention. Medan 40% går till de vanliga organiska resultaten. Det är därför viktigt att satsa på båda.

Hur börjar man med lokal SEO?

Till att börja med, se till att webbsidan är optimerad för mobila besökare. Det är för att 61% av mobilsökarna blir mer benägna att kontakta ett lokalt företag om de har en mobilvänlig webbplats. Använd gärna Googles mobilvänliga testverktyg ”PagespeedInsights” för att för att se om din webbplats är korrekt optimerad.

Konfigurera Google My Business

Du kommer först behöva skapa din ”Google my business” sida. Det är ett gratis verktyg som hjälper företag att optimera information för Googles sökresultat.

Du kan välja mellan två alternativ. Skapa ett nytt företag eller gör anspråk på ett befintligt företag. Dina uppgifter ska fyllas i och verifieras. Det säger till Google att ditt företag är en riktig och operativ verksamhet.

Information som namn, adress och telefonnummer (NAP) på din Google My Business sida ska matcha den information du använder på andra platser i webben, inklusive din webbplats (Dvs. varje sida) och sociala medier. Använd även samma format på informatioenn som ges t.ex. om du skriver ”Götgatsbacken” som adress i din Google-profil, se till att det står samma sak överallt. NAP måste vara korrekt och konsekvent eftersom Google skannar alla listor på nätet efter information om ditt företag. Den informationen lagras och används för att rangordna sökresultat. Felaktig information i NAP-citeringar kan förvirra Google som värdesätter korrekt information och kunder som vill nå dig.

Du vill också använda en bit kod som heter schema markup från Schema.org.  Schema markups ser till att strukturera och ge sökmotorerna allt de behöver för att visa din företagsinformation på ett korrekt sätt.

Sökordsanalys

Du kan även göra en lokal sökordsanalys för ditt företag. För dig som redan har en grundläggande förståelse av SEO så är det ungefär samma strategier som man traditionellt brukar använda sig av, fast med ett mer lokalt fokus. Googles algoritmer lägger en ganska stor vikt på en sidas On-page innehållet för deras lokala sökresultat.

Det är därför viktigt att få ut så mycket värde ur ditt innehåll som du kan. Försök att lägga till din stad/region, plus ett relevant nyckelord, i titel-taggen för mål-sidan.  En kort och enkel URL, en lockande metabeskrivning, alt-tagg för bilder. Relevant nyckelord som en H1-tagg i innehållet. Sist men inte minst bädda in en Google-karta med en företagsmarkör på målsidan.

Citationbygge

Citeringar är online omnämnanden av ditt företag och är superviktiga att få till på ett korrekt sätt.  Det finns två typer av citeringar.

Strukturerade citeringar är typer som inkluderar din NAP och syns vanligtvis på ett visuellt strukturerat sätt. Strukturerade citeringar finns i vissa kataloger som Ubereats, Yelp, Foodora TripAdvisor, etc.

Ostrukturerade citeringar är omnämnanden av ditt företag som inte följer en struktur. Det kan vara blogginlägg, kommentarsfält och leverantörssidor.

Enligt en Moz studie från 2017 är citatsignaler en av de bästa lokala rankningsfaktorerna. Det gäller både för de vanliga organiska resultaten och Googles snackpack resultat. Detta beror förmodligen på att konsekvent NAP-information över internet ytterligare tjänar till att verifiera att Googles data om ett Google My Business-konto, är korrekt.

Citeringar är ett bra sätt att förbättra din ranking. Det beror på att de erbjuder dig möjligheten att sätta upp en länk på några anständiga webbplatser och kan till och med ses av några slumpmässiga sökningar om frågan har tillräckligt låg i konkurrens. Å andra sidan kan NAP-information som är inkonsekvent vilseleda eller förvirra Googles robotar och potentiella kunder.

Hur bygger man citeringar?

Huvudmålet med citationsbygge är främst två saker. Att hitta generella listor och korrigera citeringar. För det kommer du att behöva göra en citerings audit eftersom citat är oftast ofullständiga.

Det andra är att bygga mer relevanta citeringar. Om du har ett nytt företag kan du börja med en lista med platser där du kan placera strukturerade citeringar. Det finns flera sätt att hitta platser på nätet, titta på lokala kataloger, handelskammare, affärsföreningar etc. Du kan också använda verktyg som Whitespark eller andra SEO-verktyg som Ahrefs, Ubersuggest eller SEMrush för att titta på vad dina konkurrenter rankar för och låta dem göra jobbet.

Länkbygge

Länkbygge är också viktigt för lokal SEO enligt Moz studie från 2017 är länksignaler den viktigaste signalen för organisk sökning och den näst viktigaste för Googles snackpack. Vi kommer inte gå in i detalj om länkbygge in den här texten,  men här är ett par tips för att få till lokal SEO i Stockholm.

  • Först är det bra att marknadsföra till användbara lokala resurser nära din nisch till exempel ”bästa av” guider.
  • Skapa lokalt innehåll som tilltalar din målgrupp i din blogg till exempel om du har ett kafé skapa innehåll om kvaliteten på ditt kaffe eller att ni har utmärkt Wi-Fi eller hur man gör den bästa koppen kaffe.
  • Du kan även kontakta lokala tidningar om ditt företag är nytt i området vilket ger dig både exponering och möjlighet att få länk till din sida.

Lokala recensioner

Lokala recensioner har en direkt inverkan på lokala sökrankningar. Så du vill spendera lite tid på att förvärva dem. Det betyder att du uppmärksammar vad dina kunder säger. Svara inte bara på positiva recensioner, svara även på dåliga. Det är något Googles algoritmer tittar på när de rankar sökresultat.